Att ha rätt lufttryck i cykeldäcken kommer med flera fördelar.
Först och främst minimerar det punkteringsrisken men det gör också cyklingen enklare och roligare. Dessutom förbättrar det livslängden på både cykeldäck som cykelslang.
Här ska vi hjälpa dig att hitta rätt däcktryck för rätt cykeltyp och vad du ska göra för att behålla det över tid.
Innehåll
- Vad mäts lufttrycket i?
- Däcktryck för Standardcyklar
- Däcktryck för Landsvägscyklar
- Däcktryck för Mountainbike
- Däcktryck för Gravel – och Cykelcross
- Fördelar med rätt däcktryck
- Vanliga frågor om däck- och lufttryck på cyklar
- Sammanfattning
Vad mäts lufttrycket i?
För att ens kunna hålla koll på lufttrycket så gäller det så klart att vi har en enhet som vi kan mäta trycket med. Och på cyklar mäts lufttrycket i antingen PSI eller Bar.
PSI står för pounds per square inch och används lite oftare internationellt.
Här, och i Sverige i stort, fokuserar vi mest på bar. När vi pratar om bar (lufttryck) är det också många som direkt omvandlar det till Kilo och då säger att jag har 3 kilo i däcken. Det är inte helt fel då 1 bar = 1.019716 kg/cm2.
Bar är alltså det mått vi kommer använda oss av här.
Däcktryck för Standardcyklar
Med standardcyklar menar vi här bland annat elcyklar, hybridcyklar, citybikes, herrcyklar, damcyklar och barn- juniorcyklar. Kärt barn har många namn..
Vid stadscykling används däck som har en mellanstor luftvolym. Ett däck som rullar lätt men som ändå inte är alldeles för obekvämt stötigt.
Rekommenderat lufttryck för standardcykeldäck – cyklist på upp till 70 kg:
- Däck med slang: 3,4 bar fram & 3,8 bar bak
- Tubeless (däck utan slang): 2,6 bar fram & 2,75 bar bak
Justera uppåt för cyklistens vikt och däckets bredd.
Däcktryck för Landsvägscyklar (Racer)
Racerdäck körs med ett högt lufttryck. Detta för att minska rullmotstånd än mountainbikedäck för att minska rullmotståndet och risken för klämpunkteringar.
Rekommenderat lufttryck för racerdäck (25 mm) – cyklist på upp till 70 kg:
- Däck med slang: 6,2 bar fram & 6,4 bar bak
- Tubeless (däck utan slang): 5,5 bar fram & 5,7 bar bak
Justera sedan beroende på underlag, cyklistens vikt och däckets bredd.
Däcktryck för Mountainbike
På en mountainbike används ett lägre lufttryck jämfört med racer och standardcykling. Här vill du ha ett däck som anpassar sig efter den ojämna terrängen och ger väldigt bra grepp.
Mountainbikedäck har en större volym som gör att de trots lägre tryck inte lika lätt riskerar klämpunkteringar.
Rekommenderat lufttryck för mountainbikedäck – cyklist upptill 70 kg:
- Däck med slang: 2,5 bar fram & 2,6 bar bak
- Tubeless (däck utan slang): 1,8 bar fram & 1,9 bar bak
Justera sedan efter cyklistens vikt och däcksbredden. Även typen av mtbcykling påverkar valet av lufttryck. Testa dig fram.
Däcktryck för Gravel – och Cykelcross
Gravel- och cykelcrossdäck körs normalt med högre lufttryck än mountainbikedäck men lägre lufttryck än de lite smalare racerdäcken. Detta för att du ska få bästa möjliga grepp kontra rullmotstånd.
Rekommenderat däcktryck för graveldäck (35 mm) – cyklist upptill 70 kg:
- Däck med slang: 3,3 bar fram & 3,5 bar bak
- Tubeless (däck utan slang): 2,5 bar fram & 2,6 bar bak
Justera sedan efter cyklistens vikt och däcksbredd.
Fördelar med rätt däcktryck
Trycket i däcken har en stor påverkan på din cykels egenskaper.
Med rätt lufttryck i däcken rullar din cykel bättre och smidigare. Dåligt pumpade däck gör att däcken slits onödigt mycket, det rullar också trögt och du löper större risk för klämpunkteringar.
Har du istället för mycket luft i däcken får du ett sämre grepp samtidigt som cykeln kommer att upplevas som stötig, speciellt när du cyklar på ojämnt underlag.
Rätt lufttryck ger:
- Bättre punkteringsmotstånd – du riskerar då inte att däcket komprimeras och slangen kläms lika lätt.
- Bättre grepp – däcket anpassar sig till underlaget. Det formar sig mer efter stenar, rötter eller grusbitar. Det ger en större yta mot underlaget och ger på så sätt bättre grepp.
- Mindre rullmotstånd – med för lite luft blir friktionen högre då en däcket har en större yta mot underlaget. Med rätt tryck blir relationen yta mot underlaget och anpassning mot underlaget perfekt.
- Mer bekvämlighet – med för högt lufttryck blir cykelfärden stötig och du kan bli trött i armar och händer. Med för lågt tryck blir det istället trögt att rulla och du får använda mycket mer kraft för att ta dig framåt.
Andra vanliga frågor om däck- och lufttryck på cyklar
Du kan så klart titta på vår genomsnittsrekommendation här ovan för din cykeltyp. Men för att verkligen veta kan du titta på däcksidan på dina cykeldäck. Där står ett intervall angivet.
T ex: 3.5 – 5.5 bar | 50 – 69 psi
Kolla lufttrycket minst 1 gång i månaden men om du gör det oftare än så är det bara bra. Alla cykeldäck och slangar förlorar luft med tiden.
Ett tips är att känna på det, tryck med tumme och pekfinger. Svampar det mycket behöver du troligtvis mera luft. Med tiden kommer du bli bättre och bättre på att känna av trycket med tumtekniken.
Men för att verkligen veta ditt lufttryck behöver du mäta det. Antingen med en pump som visar trycket eller med hjälp av en däcktrycksmätare.
Sammanfattning
Däcktrycket har stor påverkan på punkteringsmotstånd, grepp, rullmotstånd och bekvämligheten.
Är du osäker på vilket lufttryck du ska ha så kan du antingen titta upp din cykeltyp i listan här ovan. Eller så tittar du på din cykel och däcksidan, där står rekommenderat tryck.
Kom sedan ihåg att regelbundet kontrollera trycket. För lite luft ger bara jobbigare cykling och det vill vi så klart undvika.
Kolla ditt tryck idag!
Hur ofta kolla du lufttrycket på din cykel? Och vad tycker du är lagom trycka att cykla med?