Hur ligger det egentligen till – vilket typ av cykeldäck är snabbast, breda eller smala?
Den frågan har debatterats länge och det finns även forskning på det. Tidigare sas ett smalare däck ge lägre rullmotstånd men det stämmer inte helt.
Här kommer en sammanställning över hur cykeldäckets bredd påverkar snabbhet och rullmotstånd.
Är breda eller smala cykeldäck snabbast?
Det är naturligt att tänka att smala däck rullar lättare än breda. Men så är faktiskt inte fallet. Anledningen stavas kontaktyta, och hur den sprids mot underlaget (tire deflection på engelska).
Om vi jämför ett 23 mm däck med ett 25 mm däck som har samma däcktryck så kommer det bredare däcket att rulla snabbare.

Här ovan ser vi hur ett viktutsatt däck komprimeras i relation till vägbanan från sidan. Det smalare däck ger en längre kontaktyta.

Tittar vi också ovanifrån ser vi att det bredare däcket fördelar trycket mer utåt sidorna, istället för längdledes som det smalare gör.
Det smalare däcket skapar därför mer friktion för var varv som cykelhjulet snurrar.
Kortfattat:
- Ett smalare däck ger en längre smalare kontaktyta.
- Ett bredare däck ger en kortare med bredare kontaktyta.
Det är dock inte mängden gummi mot asfalten som blir speciellt mycket större eller mindre. Utan vad det handlar om är att på ett bredare däck är den bättre fördelad.
Men det här gäller dock inte för alltid. För om kontaktytan blir för bred så ökar rullmotståndet. Så den mest optimala kontaktytan är både smal och kort.
Bredare och bredare däck används
Tittar vi på landsvägscyklar (racercyklar) har de senaste åren en tydlig trend kunnat ses.
Från att tidigare varit utrustade med 19 mm bred däck gick alla över till 23 mm däck. Men numera sitter det även ännu bredare däck på dessa cyklar. 25 mm och ibland även 28 mm kan nu klassas som standard.
Samma utveckling har kunnat ses på mtb-sidan.
Med utvecklingen av hjulstorlekarna har också däcken blivit bredare. Detta gäller all sorts mtb-cykling.
Tidigare ansågs 2,2 tums breda däck väldigt brett. Numera är det standard och i vissa sammanhang smalt. På enduro-cyklarna är 2,4/2,5 standard.
Komfortablare med bredare däck?
Ja det blir som regel bättre komfort när du går över till ett bredare däck.
Ett bredare däck blir oftast högre och det bidrar till mer luft mellan väg (hård) och fälg (hård). Mer luft = mer stötdämpning.
Det ger också mindre vibrationer och upplevs inte lika stötigt med bredare däck. Alla vägens ojämnheter blir lite mjukare och allt går inte direkt upp i armar och kropp.
Kort sagt, genom att gå från 23 mm till 25 mm däck får du lägre rullmotstånd och mer behaglig cykeltur. Och om du går från 25 mm till 28 mm så kommer du att känna klar skillnad i komfort.
Välj däcksbredd efter din cykel, fälg och hur du cyklar
Att köpa nya cykeldäck kan vara en liten djungel. Många olika beteckningar och dimensioner att hålla koll på.
Men när det kommer till att välja bredd finns det även några andra faktorer som du ska ta med i köpbeslutet.
- Först och främst måste däcket passa din cykel
- Däcksbredden måste passa tillsammans med din fälgbredd
- I vilken sorts terräng du cyklar spelar också roll för vilken bredd som passar dig bäst
Vill du ha hjälp att välja bredd har vi en här satt ihop en guide.
Sammanfattning
Trots vad man kanske tror lite till mans så ger ett bredare däck ett lägre rullmotstånd och är alltså snabbare.
Anledningen är att däckets kontaktyta mot vägbanan fördelas annorlunda jämfört med ett smalare däck.
Det bredare däcket ger en lagom lång och lagom bred kontakt. Det smalare ger istället en väldigt lång kontaktyta och det ökar friktionen.
Har du egna erfarenheter som du kan dela med dig av? Vilken bredd har du märkt passar dig och din cykel bäst?
Det här är bullshit. Bredare däck har lägre tryck och med det större kontaktyta.
Frugans cykel är utrustad med 47 mm däck. Den är oerhört svår att cykla särskilt uppförsbacke.
Hej Dragan,
Du har så klart rätt i att ett lägre tryck ger en större kontaktyta. Men när vi pratar samma tryck så skiljer sig kontaktytan åt och då kan ett bredare däck rulla snabbare. Men självklart beror det också på vad vi jämför för däckbredder. Nu jämförde vi inte ytterligheter, utan bredder som ligger ganska nära varandra.
Om bredare däck ger lägre rullmotstånd och är alltså snabbare. Varför använder inte Tour De France cyklister bredare däck då?
Din analys verkar inte stämma överens med verkligheten.
Så, ett 40-622 däck mot ett 42-622 däck. Vilket rullar snabbare?
Hej Alexander,
Jag förstår att det inte verkar riktigt korrekt men faktum är att forskningen visar det (med samma däcktryck). Men självklart finns det saker som påverkar resultatet, underlaget är en viktig faktor.
Ang TDF-cyklisterna så har ett bredare däck andra negativa aspekter. Det är tyngre och ger mer roterande massa vilket inte uppskattas av dessa cyklister. Det blir dessutom lite mindre aero eftersom det ”tar mer vind”. Eftersom de cyklar väldigt fort är aerodynamiken den viktigaste påverkande faktorn. Men faktum är att däcken bland landsvägcyklisterna bara blir bredare och bredare. Från att tidigare ha använt 18 mm däck så är numera 28 mm inte ovanligt (& ibland bredare än så).