Ett cykelhjul – vad är vad (däck, fälg, hjul, ekrar, nav)?

november 13, 2022
Uppdaterad: 13-nov-2022

Det är faktiskt vanligt att folk kallar ett hjul för däck och ett däck för hjul. Eller fälg för hjul.

Och det är egentligen inget fel i det, man får såklart kalla det vad man vill. Men om du ska köpa någon av dessa ”hjulprodukter” så underlättar det om du vet vad de olika delarna på ett cykelhjul heter.

Därför kör vi här vår cykelhjulsguide: Vad heter de olika delarna av ett cykelhjul, vad är vad?!

Innehåll

Ett komplett Cykelhjul med Däck

Komplett cykelhjul med cykeldäck

Bilen ovan visar ett komplett cykelhjul med ett monterat cykeldäck.

Men det är här något som du i stort sett aldrig kan köpa. Ett helt komplett hjul med däck förmonterat säljs inte på det sättet. Köper du hjul så är det det här du köper.

Den enda gången du får ett hjul med däck är när du köper en komplett cykel.

Ett Cykelhjul

Ett cykelhjul

Ska du köpa ett cykelhjul är det det du ser på bilden här ovan. Ett cykelhjul består av en fälg, ekrar och ett nav.

Det kan också vara bra att veta att bilden visar ett framhjul.

Ett Cykeldäck

Hjul med däck och löst cykeldäck

Cykeldäcket är alltså bara gummidelen som sitter runt om fälgen eller hjulet. Det som har direkt kontakt med vägen.

Inne i däcket ligger, oftast (det varierar vad för typ av hjul du har), en cykelslang. Det är slangen du fyller med luft, alltså egentligen inte däcket. Det är också slangen som det blir hål i när du får punktering.

Ett däck är alltså aldrig ett hjul och ett hjul är aldrig bara ett däck. Är det ett hjul du köper så är det det här du ska ha.

Cykelhjulets Fälg

Cykelhjul med fälg & en lös fälg

En cykelfälg är den runda delen som sitter ytterst på hjulet. Runt fälgen kränger du sedan på ett cykeldäck.

En fälg är oftast tillverkad i aluminium (finns även i karbon på dyrare cyklar) och har en massa små hål. Dessa hål är till för ekrarna.

Dessutom finns ett större hål där cykelslangens ventil ska sticka ut.

Många menar hjul när de säger fälg och tvärt om. Men det är alltså inte samma sak. Du kan köpa en ny fälg och sedan byta ut fälgen du har på ditt hjul idag. Eller så kan du bygga ett helt nytt hjul med hjälp av ekrar och nav.

Cykelhjulets Ekrar

Cykelhjul och lösa cykelekrar

Ekrarna är det som i mångt och mycket håller hjulet runt och rakt.

Ekrarna fäster i navet (det i mitten ) och i fälgen. Sedan spänns de för att bygga ett starkt hjul som klarar av vår och cykelns vikt.

Till ekrarna använder man ekernipplar för att kunna dra åt ekrarna i fälgens ekerhål. I navet sitter ekrarna fast med hjälp av ett hål och ekerns startböj samt stopp.

Hur många ekrar som används till ett hjul varierar. Men det måste vara samma antal ekerhål i fälgen som i navet.

Cykelhjul och ett löst cykelnav

Navet är det som finns i hjulets centrum. Det är här som hjulet fästs i cykelramen och som också är den del som snurrar.

I navet finns kullager som gör att hjulet kan snurra fritt och snabbt utan att vi ska behöva trampa mer än nödvändigt.

Navet har också hål där ekrarna träs genom för att sedan låsas fast via ekerns böjning och stopp.

Baknavet är också platsen för kassetten eller bakdrevet som kedjan ligger på. Vissa nav har även växelsystem inbyggt i navet. Framnavet är enklare och därför lite billigare än baknav.

Skulle din cykel ha skivbromsar är det på navet som bromsskivan sitter monterad.

Mer om navet kan vi dock utveckla en annan dag.

Sammanfattning

Ett cykelhjul består alltså av en cykelfälg, cykelekrar och ett cykelnav. Ett helt komplett hjul kan också ha ett cykeldäck monterat med en slang inuti däcket.

Hoppas att vi här kunnat reda ut cykelhjulets alla delar och komponenter. Och att du nu har full koll på vad som är vad.

Skulle du ändå ha frågor finns vi tillgängliga i kommentarsfältet här nedanför. Välkommen med din fråga!

Om Skribenten: Tobias

Tobias har på ett eller annat sätt cyklat, eller jobbat med cyklar, i snart 30 år. Med två barn blir det numera också en hel del familjecykling. Så en hel del kunskap om cykling finns. Nu lär han dig och många andra här allt han kan :)

Något du vill fråga eller lägga till?

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är markerade med en *

  1. tack så mycket detta hjälpte mig med ett projekt jag gör! Men jag har dock en fråga. Hur sitter kassetten/ bakdrevet fast i navet?

    1. Hej Lola,

      det beror lite på. Finns olika typer av nav, bakdrev och kassetter. En större kassett med fler växlar/drev, säg 6 och uppåt, sitter oftast fast på en body med hjälp av splines och en låsning. Ett enkelt bakdrev monteras också på navet med splines men istället mer direkt på navet. Sedan låses det fast men en låsring eller något liknande. Det finns även varianter där själva bakdrevet gängas på baknavet.

{"email":"E-postadressen är felaktig","url":"Sajtadress är felaktig","required":"Ett obligatorisk fält är ej ifyllt"}