Har du behövt köpa ny cykelslang och blivit totalförvirrad över alla olika siffror och beteckningar?
Det är faktiskt inte konstigt alls och du är definitivt inte ensam om det. Det kan vara svårt att förstå de första gångerna.
Men här ska jag se till att hjälpa dig så att du aldrig (?) mer köper fel slang till cykeln. Det är faktiskt ganska enkelt när man vet vad man ska titta efter.
Innehåll
- Hur du köper och väljer rätt slang
- Välja rätt ventil till slangen
- Slangstorlekar: Millimeter –> Tum
- Sammanfattning
Hur du köper och väljer rätt cykelslang
För att kunna köpa rätt cykelslang behöver du veta 2 saker:
- Dimensionen på ditt däck (eller fälg)
- Vilken ventiltyp du vill ha.
Däckets Dimension
Slangen skall passa till ditt nuvarande däck. Och däckets dimension står alltid angivet på däcksidan. På cykelslangen hittar du sedan samma beteckning.
Denna dimension anges i millimeter, till exempel 35-622.
Siffran 35 anger bredden på däcket i millimeter och siffran 622 anger däckets innerdiameter i millimeter.

Vårt råd är att du bara använder dig av måttet som bilden ovan visar. Strunta i alla andra siffror på däcket (och på slangen). Fokusera på millimetermåttet ovan.
Köp dina cykelslangar här:
Att köpa cykelslang online är smart. Utbudet är oftast väldigt stort. Du kan hitta även de mest obskyra dimensionerna.
Dessutom slipper du komma ihåg nummer och annat när du åker iväg till butiken.
Här är våra favoritställen när det ska handlas cykelslang:
- Amazon – mycket slangar men också mycket annat. Gör ett gruppköp.
- CDON – har faktiskt ett bra utbud med slang. Plus mycket annat.
För att göra det lite knöligare (och enklare)
Fokuserar du bara på däckets dimension som vi beskrivit ovan kommer du klara detta med att köpa ny slang galant.
Men vi vill ändå berätta att du kan komma att stöta på andra saker. Som t ex detta:
Cykelslangar har ibland ”dubbla” mått angivna. Det kan se ut så här:
- 18/25 – 622/630
Detta betyder att slangen passar till ett däck med en bredd mellan 18 och 25 millimeter och en fälgdiameter mellan 622 och 630 millimeter.
Absolut bäst är så klart om slangen har samma storlek som däcket. Men det är faktiskt inte absolut nödvändigt att det blir exakt rätt storlek, som det exempelvis är med cykeldäcken.
En cykelslang är flexibel och töjer sig. Så om du köpt en smalare slang (med rätt fälgdiameter) än ditt däck så kommer det att gå bra.
Det som händer är bara att slangen kommer bli lite tunnare när den fyllts till rätt lufttryck.
Välja rätt ventil till slangen
Det finns tre olika typer av ventiler till cykelslangar. Och det är viktigt att du får rätt ventil på din slang så att den passar ditt nuvarande hjul och fälg.
Här är de tre olika ventilvarianterna:

Standard cykelventil (kallas även Dunlop eller bara DV)
Används ofta på standardcyklar och citycyklar. Det är den variant som nog är vanligast för den som bara cyklar till affär, skola osv.
Är lätt att pumpa men kan vara lite krånglig att montera. Detta eftersom du behöver skruva isär den för att få in den genom fälghålet.
Till en dunlop ventil behöver fälgen ha ett 8 mm brett hål.
Racerventil (kallas även Presta eller fransk, SV)
Denna typ av ventil sitter främst på racercyklar och bättre mountainbikes. Den används dock oftare även på hybrid- och standardcyklar.
Denna typ av ventil är smalare vilket kräver ett mindre hål på fälgen (6 mm). Detta bidrar till att fälgen blir starkare än om ett större hål behövts.
Tänk på att racerventiler finns i olika ventillängder. Dessa för att passa olika höga fälgar som är vanligt på racercyklar.
Bilventil (kallas även Schrader eller autoventil, AV)
Är vanlig på lite billigare mtb-cyklar. En stor fördel är att den går att pumpa på vilken bensinmack som helst. Det är, som namnet avslöjar, samma typ av ventil som sitter på bilar. Men tyvärr det istället inte alla cykelpumpar som har stöd för bilventilen.
Schrader ventilen behöver ett 8 mm brett hål i fälgen. Precis som en standard cykelventil, vilket betyder att dessa två är utbytbara med varandra.
—
Att säga vilken ventil som är bäst är svårt. Du ska istället fokusera på och välja den ventiltyp du har på din cykel idag.
Titta på den gamla slangen, fälgen eller din cykelpump för att välja rätt.
Slangstorlekar: Millimeter –> Tum
Här följer en tabell över slangstorlekar i millimeter respektive tum. Här kan du alltså se millimetermåttet i tum och vice versa.
Slangstorlek MM | Slangstorlek Tum |
---|---|
203 mm | 12″ |
288 mm | 14″ |
298 mm | 14″ |
305 mm | 16″ |
340 mm | 16″ |
349 mm | 16″ |
355 mm | 18″ |
357 mm | 17″ |
406 mm | 20″ |
428 mm | 20″ |
438 mm | 20″ |
440 mm | 20″ |
451 mm | 20″ |
489 mm | 22″ |
490 mm | 22″ |
501 mm | 22″ |
507 mm | 24″ |
520 mm | 24″ |
540 mm | 24″ |
541 mm | 24″ |
559 mm | 26″ |
571 mm | 26″, 650C |
584 mm | 26″ (gamla) |
584 mm | 27,5″ |
584 mm | 27,5″+ |
590 mm | 26″ |
597 mm | 26″ |
609 mm | 27″ |
622 mm | 28″ |
622 mm | 29″ |
630 mm | 27″ |
635 mm | 28″ (gamla) |
642 mm | 28″ |
Sammanfattning
Om vi tar och sammanfattar vad vi lärt oss.
När du ska köpa ny cykelslang är det däckets dimension du ska fokusera på. Om ditt däck har måttet 32-622 är det också det måttet din slang ska ha (denna typ av millimetermått kallas ETRTO).
För att det ska bli helt rätt behöver du också vet vilken ventiltyp du ska ha. Det finns tre olika typer av cykelventiler: standard (Dunlop), racer (Presta) och bil (Schrader).
Enklast är om du tittar på den gamla slangen. Har du inte den kan du titta på det andra hjulets ventil eller mäta hålet i fälgen där ventilen ska sticka upp.
Nu hoppas vi att du lyckas hitta rätt slang och att du återigen kan komma igång med att cykla!
Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att ställa dessa här nedanför.