Hitta rätt cykelslang – storleksguide (undvik felköp)

november 11, 2022
Uppdaterad: 17-aug-2023

Har du behövt köpa ny cykelslang och blivit totalförvirrad över alla olika siffror och beteckningar?

Det är faktiskt inte konstigt alls och du är definitivt inte ensam om det. Det kan vara svårt att förstå de första gångerna.

Men här ska jag se till att hjälpa dig så att du aldrig (?) mer köper fel slang till cykeln. Det är faktiskt ganska enkelt när man vet vad man ska titta efter.

Innehåll

Hur du köper och väljer rätt cykelslang

För att kunna köpa rätt cykelslang behöver du veta 2 saker:

Däckets Dimension

Slangen skall passa till ditt nuvarande däck. Och däckets dimension står alltid angivet på däcksidan. På cykelslangen hittar du sedan samma beteckning.

Denna dimension anges i millimeter, till exempel 35-622.

Siffran 35 anger bredden på däcket i millimeter och siffran 622 anger däckets innerdiameter i millimeter.

Däckdimension för att hitta rätt cykelslang

Vårt råd är att du bara använder dig av måttet som bilden ovan visar. Strunta i alla andra siffror på däcket (och på slangen). Fokusera på millimetermåttet ovan.

Köp dina cykelslangar här:

Att köpa cykelslang online är smart. Utbudet är oftast väldigt stort. Du kan hitta även de mest obskyra dimensionerna.

Dessutom slipper du komma ihåg nummer och annat när du åker iväg till butiken.

Här är våra favoritställen när det ska handlas cykelslang:

  • Amazon – mycket slangar men också mycket annat. Gör ett gruppköp.
  • CDON – har faktiskt ett bra utbud med slang. Plus mycket annat.

För att göra det lite knöligare (och enklare)

Fokuserar du bara på däckets dimension som vi beskrivit ovan kommer du klara detta med att köpa ny slang galant.

Men vi vill ändå berätta att du kan komma att stöta på andra saker. Som t ex detta:

Cykelslangar har ibland ”dubbla” mått angivna. Det kan se ut så här:

  • 18/25 – 622/630

Detta betyder att slangen passar till ett däck med en bredd mellan 18 och 25 millimeter och en fälgdiameter mellan 622 och 630 millimeter.

Absolut bäst är så klart om slangen har samma storlek som däcket. Men det är faktiskt inte absolut nödvändigt att det blir exakt rätt storlek, som det exempelvis är med cykeldäcken.

En cykelslang är flexibel och töjer sig. Så om du köpt en smalare slang (med rätt fälgdiameter) än ditt däck så kommer det att gå bra.

Det som händer är bara att slangen kommer bli lite tunnare när den fyllts till rätt lufttryck.

Välja rätt ventil till slangen

Det finns tre olika typer av ventiler till cykelslangar. Och det är viktigt att du får rätt ventil på din slang så att den passar ditt nuvarande hjul och fälg.

Här är de tre olika ventilvarianterna:

De 3 olika typerna av cykelventiler

Standard cykelventil (kallas även Dunlop eller bara DV)

Används ofta på standardcyklar och citycyklar. Det är den variant som nog är vanligast för den som bara cyklar till affär, skola osv.

Är lätt att pumpa men kan vara lite krånglig att montera. Detta eftersom du behöver skruva isär den för att få in den genom fälghålet.

Till en dunlop ventil behöver fälgen ha ett 8 mm brett hål.

Racerventil (kallas även Presta eller fransk, SV)

Denna typ av ventil sitter främst på racercyklar och bättre mountainbikes. Den används dock oftare även på hybrid- och standardcyklar.

Denna typ av ventil är smalare vilket kräver ett mindre hål på fälgen (6 mm). Detta bidrar till att fälgen blir starkare än om ett större hål behövts.

Tänk på att racerventiler finns i olika ventillängder. Dessa för att passa olika höga fälgar som är vanligt på racercyklar.

Bilventil (kallas även Schrader eller autoventil, AV)

Är vanlig på lite billigare mtb-cyklar. En stor fördel är att den går att pumpa på vilken bensinmack som helst. Det är, som namnet avslöjar, samma typ av ventil som sitter på bilar. Men tyvärr det istället inte alla cykelpumpar som har stöd för bilventilen.

Schrader ventilen behöver ett 8 mm brett hål i fälgen. Precis som en standard cykelventil, vilket betyder att dessa två är utbytbara med varandra.

Att säga vilken ventil som är bäst är svårt. Du ska istället fokusera på och välja den ventiltyp du har på din cykel idag.

Titta på den gamla slangen, fälgen eller din cykelpump för att välja rätt.

Slangstorlekar: Millimeter –> Tum

Här följer en tabell över slangstorlekar i millimeter respektive tum. Här kan du alltså se millimetermåttet i tum och vice versa.

Slangstorlek MMSlangstorlek Tum
203 mm12″
288 mm14″
298 mm14″
305 mm16″
340 mm16″
349 mm16″
355 mm18″
357 mm17″
406 mm20″
428 mm20″
438 mm20″
440 mm20″
451 mm20″
489 mm22″
490 mm22″
501 mm22″
507 mm24″
520 mm24″
540 mm24″
541 mm24″
559 mm26″
571 mm26″, 650C
584 mm26″ (gamla)
584 mm27,5″
584 mm27,5″+
590 mm26″
597 mm26″
609 mm27″
622 mm28″
622 mm29″
630 mm27″
635 mm28″ (gamla)
642 mm28″

Sammanfattning

Om vi tar och sammanfattar vad vi lärt oss.

När du ska köpa ny cykelslang är det däckets dimension du ska fokusera på. Om ditt däck har måttet 32-622 är det också det måttet din slang ska ha (denna typ av millimetermått kallas ETRTO).

För att det ska bli helt rätt behöver du också vet vilken ventiltyp du ska ha. Det finns tre olika typer av cykelventiler: standard (Dunlop), racer (Presta) och bil (Schrader).

Enklast är om du tittar på den gamla slangen. Har du inte den kan du titta på det andra hjulets ventil eller mäta hålet i fälgen där ventilen ska sticka upp.

Nu hoppas vi att du lyckas hitta rätt slang och att du återigen kan komma igång med att cykla!

Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att ställa dessa här nedanför.

Om Skribenten: Tobias

Tobias har på ett eller annat sätt cyklat, eller jobbat med cyklar, i snart 30 år. Med två barn blir det numera också en hel del familjecykling. Så en hel del kunskap om cykling finns. Nu lär han dig och många andra här allt han kan :)

Något du vill fråga eller lägga till?

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är markerade med en *

{"email":"E-postadressen är felaktig","url":"Sajtadress är felaktig","required":"Ett obligatorisk fält är ej ifyllt"}