Vår Köpguide - Balanscyklar

Från Storlek till Däck - Här guidar vi dig så att du vet vad som är viktigt att tänka och titta på när du ska köpa Balanscykel!

Balanscyklar ser ut att vara ganska enkla cyklar, och det är de också, men när det kommer till att välja och köpa så finns det några saker som du ska ha koll på och se till att kolla upp. Visst, alla springcyklar (som de också kallas) kommer till slut att lära barnet balansera och glida fram. Men barnets upplevelse och läroprocess kommer att variera mycket beroende på skillnader i storlek, kvalitet och funktion.

Här är de funktioner/specifikationer som vi vill att du kollar upp för att kunna välja en bra balanscykel till din tjej eller kille:

Klicka på respektive punkt för att direkt hoppa dit och läsa mer.

Vad Du ska titta efter när det är dags att Köpa Balanscykel

Vår Köpguide till Balanscyklar

Storlek

Att välja rätt storlek är den viktigaste faktorn när du ska köpa balanscykel (som med alla cyklar). Spring- och balanscyklar marknadsförs dock ofta som "one-size"-cyklar som passar till alla olika barn, oavsett ålder och storlek. Men det är inte hela sanningen, för samma cykel kommer aldrig att passa perfekt för både en 1 1/2-åring och en 4-åring.

Det som skiljer är storleken på däcken/hjulen och sadelhöjden på cykeln.

Hjulstorlek

De flesta balanscyklarna har 12" (tum) hjul. Men det finns även 14" och 16" hjul för äldre barn som vill fortsätta cykla balanshoj efter de första läroåren.

Det finns även alternativ med 10″ hjul för de allra minsta. Men dessa är inget vi rekommenderar då de dels är relativt svåra att hantera  (små hjul rullar sämre) och barn tenderar att växa ur dem relativt fort.

Balanscyklar olika Hjulstorlekar

Sadelhöjd

Om hjulstorleken är en bra indikator på balanscykelns generella storlek så är sadelhöjden den mest exakta indikatorn för hur en cykel kommer att passa ditt barn.

För att kunna cykla på och hantera en balanscykel på bästa sätt måste barnets fötter kunna träffa marken och skjuta ifrån medan de sitter bekvämt på sadeln.

Absolut rätt storlek på balanscykeln är en sadelhöjd som är ca 2 - 4 cm lägre än barnets innerbenslängd!

Korrekt Sadelhöjd ska ge ett lätt böjt knä

Rätt storlek balanscykel - barnets knävinkel

Bild från: Striderbikes.com

Eftersom barn växer relativt fort så är det bäst att köpa en cykel med en maximal sadelhöjd (högsta läget sadeln kan ställas in på) på minst 5 cm över barnets nuvarande innerbenslängd. De flesta cyklarna kommer att passa barnet i 2 till 3 år eller tills de går upp till en vanlig barncykel.

Mät ditt Barns innerbenslängd

Det enklaste sättet att mäta ett barns innerbenslängd är med hjälp av en bok.

Låt barnet stå mot en vägg, utan skor, och pressa boken uppåt mellan barnets ben tills det tar stopp (självklart gör du detta försiktigt, speciellt på pojkar).

Ta sedan måttet från golvet och bokens övre kant.

Där har du barnets innerbenslängd!

Mäta innerbenslängden på barn

Vikt

När vi pratar vikt här så är det en kombination, dels balanscykelns vikt, men också dess vikt gentemot vikten på barnet som ska använda den. För en av de stora förbehållen vi har mot barncyklar är dess vikt. Eller rättare sagt vikten på cykeln i jämförelse med den som ska använda den.

Tänk dig själv att behöva cykla på en cykel som väger upptill hälften av sin egna kroppsvikt. Det skulle vara tungt!

Vi har snappat upp 30 % regeln av en tillverkare och den är riktigt bra att hålla sig till. Springcykeln får alltså som högst väga 30 % av ditt barns vikt. På så sätt kommer det bli en bra relation mellan hojens vikt och ditt barns förmåga att hantera den.

(barnets vikt) x 0.3 = (max cykelvikt i kg)

t ex 12.5 x 0.3 = 3.75 kg

Eftersom vi anser att vikten är av hög prioritet när man väljer balanscykel så kan du som förälder behöva offra vissa funktioner för att istället få en lägre cykelvikt.

Här är det bra att vi har koll på våra barn i fråga om dess storlek respektive kraft/styrka. Ett mer atletiskt barn kan vanligtvis hantera tyngre cyklar och då kan extrafunktionerna vara värt det. Medan ett mindre barn kan få kämpa med tyngre cyklar, håll er gärna i så fall till 30% -regeln.

Lätt balanscykel från Cruzee

Bild från: Cruzee.com

Geometri

Utrymme mellan Styre och Sadel

När man cyklar balanscykel så handlar det om att springa (ta fart) och glida. För att kunna springa och ta fart så behöver man luta sig framåt. Därför behövs det också finnas utrymme för att kunna göra det på cykeln.

Dåligt utformade cyklar, som t ex WeeRide, begränsar möjligheten att luta sig framåt genom ett minimalt utrymme mellan sadel/sadelstolpe och styret. Bättre cyklar, som t ex Cruzee, har bra med utrymme mellan sadeln och styret. Detta ger gott om plats för att naturligt kunna böja sig framåt, förlänga benen ordentligt och på så sätt springa bekvämt och fritt.

Sadelns placering

Även sadelns placering gentemot ram och bakhjul är en viktig detalj.

En bra designad balanscykel har ett litet mellanrum mellan bakdäcket och sadeln, när den är placerad i sitt lägsta läge. Detta ger en lägre tyngdpunkt vilket i sin tur gör det enklare att balansera och kontrollera cykeln. Det är helt enkelt enklare att cykla på den typen av hoj.

En sämre utformad cykel har istället ett stort gap mellan bakdäcket och sadeln vilket då ger en hög tyngdpunkt. Som du ser på bilden här nedanför så har Frog Tadpole, till vänster, en bra geometri medan springcykeln till höger är långt från optimal.

Balanscyklars Geometri

Däcktyp

På balanscyklar skiljer sig typerna av däck som finns gentemot hur det är på vanliga cyklar. Detta då det finns flera olika sorters däck och däckmaterial. En anledningen till detta är vikt och pris.

Man kan säga att det finns fyra olika typer av balanscykeldäck: luft, skum (EVA), gummi och hårdplast.

Som på alla cyklar så är däcken en detalj som bestämmer hur lätt cykeln kommer att rulla, vilket fästet du har och om det ger någon stötdämpning.

Olika däckstyper balanscyklar

Luft

Den "vanliga" typen som även du har på din cykel. Alltså med ett däck av gummi och inuti en slang med luft.

Det är den typen som ger den bästa stötdämpningen och det bästa fästet på olika underlag. Det finns däck med olika typer och grovlek på mönstret men för de allra flesta är detta inget du behöver bry dig om. Vet du dock med dig att ni kommer att cykla en del i terräng så är det bättre med ett grövre mönster (mer och större nabbar).

Det är dock den tyngsta däcktypen, men vi anser nog att det är värt den extra vikten. Stötdämpningen och greppet är helt enkelt värt mer än viktstraffet. Du riskerkar dock lite underhåll eftersom det finns möjlighet till punktering. Även om just punkteringar är väldigt ovanligt på små lätta springcyklar.

Skum (foam)

EVA-skumdäck är billiga, lätta och punkteringssäkra.

Tillsammans med de vanliga luftdäcken är de två de mest vanliga. Fästet är ok men absolut inte som med ett luftdäck. I skog och inomhus på väldigt glatta ytor så fungerar de sådär. De ger heller ingen vidare extra dämpning och kan med tiden torka så smått.

Eftersom de är relativt hårda så slits de på mer eller mindre samma ställe hela tiden och får därmed också en kortare livslängd. Men de kan ändå hålla i flera år. Vi har foamdäck som fortfarande efter 3 år och två barn är helt ok.

En stor fördel förutom dess låga vikt är att de är helt underhållsfria. Skumdäck finns på Strider, Glide bikes och många andra springcyklar.

Gummi (solid)

Är ett punkteringssäkert däck som är ett litet snäpp upp från däcken i skum. Skillnaden mot ett däck i foam är själva materialet. Här handlar det om ett mer gummiliknande material. Men det är precis som däcken i skum en helt solid massa, dvs ingen slang inuti.

De är dock relativt ovanliga och finns endast tillgängliga på två-tre modeller.

Det finns även två olika typer som skiljer sig lite åt, där den ena har inbyggda luftfickor (kallad honeycomb - tänk vaxkaka) vilket ger en lite bättre dämpning och mjukare gång. Men ändå inte lika som med ett gummidäck med slang. Dessutom är fästet inte att jämföra med slangdäck.

Det är dock en relativt tungt alternativ. Men de är ändå som sagt ett steg upp från eva foam däcken när det kommer till fäste och stötdämpning.

Plast (hårdplast)

Är den lättaste typen av däck men och de med lägst kvalitet. De ger ett dåligt fäste och absolut ingen dämpning överhuvudtaget. De fungerar egentligen endast för inomhusbruk men även där är fästet dåligt. Finns på enklare åkfordon som t ex yBIKE.

Hjulen

När vi ändå pratar däck så bör vi även nämna hjulen, dvs fälg och ekrar.

Det finns ett par olika typer här med vanliga hjul med fälg och ekrar av metall som ett alternativ. Sedan finns även solida hjul i plastmaterial. Vilket som sitter på vilken cykel beror på vilken däcktyp som används, pris och vikten.

Bromsar

När man cyklar balanscykel så kommer den första naturliga bromsen alltid vara lillens fötter. Men handbromsar kan hjälpa till att förhindra skador, spara barnskor och framförallt förbereda ett barn för kommande cyklar.

Vid en ålder runt 3 - 3,5 år har barn tillräckligt med hand/öga-koordinering för att kunna använda en handbroms. När de sen fått grepp 😉 om det brukar de använda handbromsen tillsammans med fötterna.

Eftersom vi föredrar och rekommenderar handbroms (istället för fotbroms) även på barncyklar så är det perfekt att "tidigt" lära sig hur de fungerar.

På balanscyklar finns det endast bakbroms vilket naturligtvis är den säkraste bromsen att börja med.

Riktigt småbarn bör dock inte uppmuntras att använda en handbroms, speciellt inte i början. Det kan bli lite mycket att hålla koll på. Låt dem istället fokusera på själv cyklandet, att hitta balansen och ta fart. Även om cykeln skulle ha broms monterad.

Om du inte riktigt vet vilket du ska välja, broms eller ej. Fundera på hur länge den lilla ska använda en balanscykeln. Tror du att det handlar om flera år så kan det vara klokt att investera i en cykel med handbroms.

Bromsar på Balanscykel

Att tänka på med Bromsar

Det finns några saker du ska tänka på och titta närmare på när det gäller bromsar på en balanscykel.

Först och främst gäller det utformningen av bromsgreppet. På "riktiga" balanshojar, som t ex WOOM1, är själva bromsgreppet litet och har framförallt en kort reach. Vilket betyder att avståndet mellan handtaget och greppet är relativt kort. Så kort att en barnhand lätt når fram och om bromshandtaget. Det ger barnet kraft nog att kunna krama om och aktivera bromsen.

Det finns dock fortfarande bromsar på springcyklar som inte är utformade för små händer, så kolla upp detta. Dels kan du se med blotta ögat om ett bromshandtag är nära handtaget eller längre ifrån. Om du handlar online så skriver bra märken ut om cykeln är specad med en riktig barnbroms.

Bromshandtag Reach på Balanscykel

Som jag skrev ovan så är det på bakhjulet bromsen ska finnas och bromshandtaget ska sitta på höger sida på styret.

Styrstopp

Vad är ett styrstopp kanske du tänker? Det handlar om en lösning (olika tillverkare har olika typer) som hindar fullt styrutslag. Det vill säga att styret inte går att svänga ett helt varv runt. På så sätt hindrar man att styret slår i ramen, att bromskabeln trasslas in eller att barnet gör en för kraftig sväng som ofta resulterar i en vurpa.

Om det är bra eller inte debatteras fortfarande.

Emot: De som är negativa menar att det hindrar barnen från att lära sig kurvteknik på bästa sätt i de låga farter det ändå handlar om när de är så små.

För: Medan de som är för säger att det är extra säkerhet och att de inte hindrar eftersom det enda de gör är att förhindra för stora styrutslag som ändå bara resulterar i att de kör omkull. Det finns också varianter där man som förälder kan koppla bort styrstoppsfunktionen.

Styrstopp på Balanscyklar

Vi här på Cyklo gillar styrstopp. Det är en bra säkerhetslösning som man som förälder känner hjälper till. Dock så finns det dåliga styrstopp och det är sådana som hindrar en normal svängradie, se upp med dessa.

Fotstöd

Den stora majoriteten bland balanscyklarna har inte fotstöd. Detta eftersom de helt enkelt inte behövs.

När barnet kommer igång med att glida fram på cykeln så kommer de instinktivt hålla sina fötter uppe. För att sedan ta ner dem för att ta fart och så repeteras detta om och om igen.

Det är faktiskt oftast föräldrar som undrar om fotstöd, barnen bryr sig inte. De har redan fullt upp 🙂

Men ett bra fotstöd, som inte är i vägen för barnens ben eller fötter när de tar fart, skadar inte att ha. Ibland, speciellt, i längre utförsbackar kan de hjälpa till. Ett bra utformat fotstöd på en springcykel börjar ungefär vid mitten av sadeln och går sedan bakåt på cykeln, detta om vi tittar på cykeln från ovan.

Tänk som att det egentligen inte är ett fotstöd utan mer ett hälstöd. Det ska först och fräst ge stöd åt hälen eller iaf den bakre delen av foten, inte ett tåstöd. Ett tåstöd kommer att kunna vara i vägen, speciellt för de allra minsta barnen.

Balanscyklar med bra resp. sämre fotstöd

Rammaterial

Balanscyklar byggs i några olika typer av material, då pratar vi om själva cykelns ramen.

De vanligaste typerna är metall, trä och komposit (plast) och där 6061 aluminium (metall) får anses var det bästa alternativet. Då det är både lätt och starkt.

Balanscyklar olika rammaterial

Metall

Metallramar är tillverkade av antingen stål eller en aluminiumlegering. Vilken typ det handlar om spelar en stor roll för cykelns vikt och dess hållbarhet.

6061 aluminium är lätt, starkt, rostskyddat och används i kvalitetscyklar, såsom WOOM, Islabikes och Scoot.

Stålramar är mer vanliga på billigare modeller och tenderar att ge en tyngre cykel och är mer benägen att rosta.

Om du läser en springcykels beskrivning och specifikation och det där inte står vilken typ av material ramen är tillverkad i - så kan du utgå från att det handlar om stål.

Trä

Träcyklar är ett mer miljövänligt alternativ men en nackdel är att de många gånger erbjuder färre justeringsmöjligheter än metallcyklar.

För det mesta tillverkade av förnybart baltiskt björkträ. Björk används på grund av dess lätta vikt, styrka och hållbarhet. Vissa säger att dessa cyklar praktiskt taget är plywoodcyklar, men det är verkligen inte sant. Dessa cyklar är byggda med högsta kvalitet och med stor yrkesskicklighet.

Det gäller dock att välja mer highend cyklar (dyrare) som t ex Early Riders. Deras träcyklar håller i många många år om de tas om hand på ett bra sätt. Billigare träcyklar tenderar dock att falla sönder relativt snabbt, speciellt om de lämnas ute i dåligt väder för mycket.

Komposit (plast)

Oftast en glasfiberförstärkt nylonkomposit som t ex används av FirstBIKE.

Det ger en lätt ram som är tålig för problem som rost eller färgskav. Dock kan ramar i komposit börja svikta när en tyngre (äldre) åkare cyklar på cykeln. Men det är dock inget stort problem eftersom de oftast redan gått vidare till större cyklar.

Finns även dyrare varianter i mer karbonliknande material. En cool detalj för oss som gillar cyklar.

Handtag

Kan ses som en mindre viktig detalj men ett bra, säkert, handtag kan skydda ditt barns händer.

Det du helst vill se på cykeln är ett handtag med omkullkörningsskydd längst ut, som en skyddande upphöjning.  Den skyddar barnens händer när styret t ex tar i en vägg eller ett träd eftersom handen placeras en bit in på handtaget.

Ett handtag med omkullkörningsskydd skyddar också styret/handtaget när hojen läggs/slängs ner på marken. För det kommer hända, väldigt ofta, hur många gånger man än säger till att de ska lägga cykeln ner lugnt eller helst ställa den mot en vägg 🙂 .

Bra resp. sämre handtag på Balanscykel

Muttar & Bultar

Kanske ytterligare en konstig kategori att ha med men du kommer snart att förstå 🙂

En utstående bult eller mutter är enkel att göra sig illa på, speciellt då de med tiden blir skavda och vassa. Vi har säker alla varit med om det, på ett eller annat sätt. Men det finns cyklar där utvecklaren tänkt till och antingen gjort muttrarna rundade eller t.o.m försänkt hela bulten in i ramen eller delen där bulten fästs.

Och det är inte bara risken att skada sig på dem som är ett problem. Det är även enkelt att man fastnar eller repar saker och i värsta fall kör omkull p.g.a av att cykeln fastnar i något annat föremål.

Olika hjulmuttrar på Balanscyklar

Synliga utstående muttrar och bultar är de vanligaste och finns på många olika balanscyklar, inklusive Strider. Inbyggda (försänkta) bultar finns på FirstBIKE och Cruzee och rundade på t ex Islabike Rothan.

Ett sista Köpråd

Köp nu och inte för framtiden. En cykel som är för stor för ditt barn kan leda till frustration och en ovilja att cykla. Dessutom riskerar det att försämra deras förmåga att lära sig att balansera på cykeln.

Vi sammanfattar

Så där. Grattis att du kommit ända hit. Förhoppningsvis vet du nu vad du bör titta efter lite mer noga när du ska välja springcykel till ditt/dina barn.

Måste då alla de punkter vi gått igenom kunna checkas av? Nej så är det inte. Men du vet nu vad vi tycker du iaf ska kolla upp. Sedan är det självklart upp till dig.

Många utav de cyklar vi rekommenderar är relativt dyra, jämfört med andra sämre alternativ. Och vi förstår att det för många är för mycket pengar. Men tänk på att cykeln kan gå i arv och även kommer att kunna säljas vidare efter att dina barn växt ur den.

Lycka till med ditt köp av balanscykel!

Mer Läsning om Balanscyklar


Om du nu vill läsa vidare och få mer information om balanscyklar så hittar du mer material här nedanför. Läs t ex vilka Springcyklar vi anser vara de bästa för ditt barn.


Artikel senast uppdaterad: 16 Oktober 2018
Artikel publicerad: 16 Oktober 2018